Duurzame inzetbaarheid
Duurzame Inzetbaarheid
Heb jij medewerkers die in beweging moeten komen, omdat:
- Hun baan niet toekomstbestendig is;
- Ze fysiek niet tot hun pensioen het zware werk dat ze nu doen, kunnen blijven doen
- Jouw onderneming mee moet beweging met de uitdaging van de maatschappij en de markt?
- En vraag jij je af hoe je jouw medewerkers kan begeleiden naar duurzame inzetbaarheid?
Mensen veranderen niet voor de baas of voor het bedrijf. Een zestiger niet, een veertiger niet, en een dertiger ook niet. Verandering moet van binnenuit komen. Daarom realiseer ik duurzaam inzetbare medewerkers door middel van inzicht en begrip. Want duurzame inzetbaarheid leg je niet op, dat beleef je!
Intrinsiek motiveren om te veranderen
Verandering komt van binnenuit en daarom laat ik medewerkers inzien dat duurzame inzetbaarheid waardevol is. Voor hunzelf maar ook voor de onderneming en de maatschappij. Ik creëer inzicht in ‘het waarom’ en dat resulteert in intrinsiek gemotiveerde medewerkers die begrijpen dat ze niet enkel hun tijd uitzitten op kantoor of in een fabriekshal totdat ze 67 zijn, maar dat verandering positief kan zijn en energie kan geven. Veelal nemen de oudere medewerkers, de jongeren mee in het proces en resulteert dit in meetbare vooruitgang op het gebied van duurzame inzetbaarheid.
‘Door mijn ervaring met vakmensen in zware en technische beroepen, weet ik altijd de juiste afdelingen, managers en collega’s bij het ontwikkelproces te betrekken. Ik begrijp de branche, weet hoe de klanten denken en welke ontwikkelingen in de branche eraan komen.
Ik werk niet enkel op individueel of teamniveau maar bedrijfsbreed en daarmee voorkom ik dat ik enkel een eilandje coach. Duurzame inzetbaarheid is namelijk pas echt realiseerbaar wanneer dit tot in de haarvaten van de onderneming beleefd wordt.
‘Door mijn ervaring met vakmensen in zware en in technische beroepen, betrek ik de juiste afdelingen, managers en collega’s bij het ontwikkelproces. Ik weet hoe de bedrijven werken waar ik trainingen geef en trajecten begeleid. Ik begrijp de branche, weet hoe hun klanten denken en welke ontwikkelingen in de branche eraan komen. Hierdoor help ik bedrijven breder dan alleen op individueel of team niveau. Het voorkomt dat ik een eilandje binnen een bedrijf coach.’
Joke
Dit ben jij
Tijdens mijn trainingen en coachingsessies maak ik graag gebruik van de onderstaande afbeelding. Deze cirkel staat voor jou als mens. Dit ben jij met al je kennis, ervaring, kwaliteiten/competenties en je passie. Wanneer deze cirkel rond is, ben jij als mens in balans met je werk en ben je veelal ook duurzaam inzetbaar. Dat komt omdat elk stukje van deze cirkel aanwezig is. Je hebt de basis in orde want je hebt de kennis en ervaring om te doen wat jij doet. Daarnaast beschik je ook nog over de juiste kwaliteit en voel je passie voor je werk. Jij haalt er kracht uit en kunt de wereld aan. Duurzaam inzetbaar is het resultaat van deze complete cirkel.
Maar deze bijzondere cirkel kan ook inzichten bieden wanneer er iets ontbreekt. Neem bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur die graag planner zou worden en dus ander werk wil gaan doen. Deze meneer heeft de kennis in huis, ervaring heeft hij ook genoeg en passie voor zijn werk ontbreekt het ook niet aan maar wat bleek nu: deze meneer kon niets op de computer. Een essentiële competentie ontbrak om deze stap te kunnen maken. De cirkel was dus niet rond. Een waardevol inzicht waarop effectief actie kan worden ondernomen.
Wil jij ook aan de slag met jouw toekomst en duurzaam inzetbaar zijn? Neem dan contact op met Klantklik voor een training op maat.
Meer over APK-meting
Duurzame inzetbaarheid wordt steeds belangrijker.
We leven in een steeds sneller veranderende wereld. Bedrijven zijn daarom voortdurend in beweging en de functies waar mensen in zitten veranderen continu. Zeker nu er een grote vraag is naar mensen met praktijkkennis, is het zaak alle medewerkers ‘aan’ te zetten en te bewegen tot duurzame inzetbaarheid.
Klantklik helpt mensen zelf te lopen
Duurzame inzetbaarheid is te realiseren door medewerkers inzicht te geven in hun werkvermogen en hun talenten. Zo bouwen we aan zelfvertrouwen en overzicht. Wanneer ik een traject start, beginnen we altijd met een APK-meting. Deze meting zorgt ervoor dat medewerkers veel gerichter hun doelen kunnen bepalen en grip krijgen op de situatie. Ze zien minder belemmeringen of weten er beter mee om te gaan.
Veranderen voelt dan niet meer verplicht maar veel meer als een keuze om te ontwikkelen en naar de toekomst te kijken met een positieve blik. Medewerkers krijgen op deze manier meer eigenwaarde en ze kunnen hun kennis, ervaring en talenten gebruiken om zichzelf verder te ontwikkelen.
Bij duurzame inzetbaarheidstrajecten zet Klantklik de APK-meting in om kwaliteiten van medewerkers in kaart te brengen. Bij verandertrajecten en individuele coaching helpt de APK-meting om de medewerker inzicht te geven en dat resulteert in intrinsieke motivatie voor duurzame verandering.
Meer informatie over duurzame inzetbaarheidstrajecten
Heb je vragen of wil je meer informatie over duurzame inzetbaarheid van medewerkers? Neem contact op met Klantklik voor een persoonlijk kennismaking en advies op maat.
Contact ons
Heeft u vragen of wilt u meer informatie. Neem contact met ons op door op de knop te drukken en het formulier in te vullen.
Intrinsiek motiveren is ook belangrijk bij grote verandertrajecten
Het veranderen van de bedrijfsstructuur is niet voldoende als het gaat om het realiseren van duurzame inzetbaarheid op alle niveau’s. Het verplaatsen van poppetjes helpt ook niet. Verandertrajecten kunnen alleen slagen wanneer ook de bedrijfscultuur veranderd. Dit lijkt logisch en een simpel traject, maar schijn bedriegt. Veel bedrijven ervaren het veranderen van de bedrijfscultuur als lastig en langdurig. Dat komt omdat een verandertraject meestal niet begint bij investeren in de individuele mens. Dat is wel nodig wil je slagen.
Onbewust gedrag bewust maken
Wanneer we kijken naar de Pyramide van HRM ( Human Resource Management) naar HBM (Human Being management) wordt duidelijk dat er naast structuur en cultuur nog een fundamentele laag is die aandacht behoeft, namelijk natuur. Het gaat hier om de individuele mens met zijn bewuste en nog belangrijker, zijn onbewuste gedrag. Dit is de laag waar een verandertraject moet starten om succesvol te kunnen worden. Dit is ook de laag waar je moet beginnen als je medewerkers ‘aan’ wilt krijgen om duurzaam inzetbaar te worden. Dit is de laag waar Klantklik zich op richt in al haar trainingen.
Van duur naar duurzaam
Ontwikkelen van mensen betaalt zich uit in klinkende munt.
Investeren in ontwikkeling van mensen lijkt een kostenpost maar het tegendeel is waar, mits je investeert in de juiste trainingen. Dan is investeren in ontwikkeling juist een vliegwiel voor innovatie en duurzame toekomstbestendigheid. De missie en strategie van een bedrijf worden weer geleefd, wat zich uit in meer klantgerichtheid, persoonlijke groei en winst voor het bedrijf.
Het goede nieuws: ontwikkelen van mensen kan met subsidie
We leven in een maatschappij waarin een leven lang leren noodzakelijk is. Een bedrijf hoeft de kosten voor ontwikkeling van medewerkers niet alleen te dragen. Er zijn zowel Europese als Nederlandse mogelijkheden om subsidie aan te vragen. Er is veel meer mogelijk dan je nu misschien denkt. Klantklik kan je helpen met advies en het aanvragen van subsidie.
Met klantklik aan de slag voor duurzame inzetbaarheid
Klantklik biedt verschillende soorten trainingen aan, gericht op het creëren van duurzame inzetbaarheid van medewerker. Deze trainingen worden zowel in groepsverband als individueel gegeven. Je kunt zelfs de verplichte code 95 training inzetten om duurzame inzetbaarheid te stimuleren. Afhankelijk van de klantvraag zijn er verschillende mogelijkheden om te investeren in duurzame inzetbaarheid van medewerkers.